Czego nie robić w 2012 roku

2012-01-10

Jest wiele rzeczy, które nie są ważne dla twojej kariery zawodowej. Rzeczy te sprawiają, że odczuwasz jedynie iluzję postępu, a tak naprawdę stoisz w miejscu. Przedstawiamy działania, których powinieneś zaprzestać w tym roku.


5 rzeczy



1. Odpowiadać jak przeszkolona małpka

Każdy ekspert produktywności na świecie powie ci, że lepiej sprawdzać e-maila w regularnych odstępach czasu - przykładowo co 90 minut - zamiast klikać "odśwież" co parę chwil, niczym małpka. Oczywiście większość osób nawet jak przeczyta taką poradę, to i tak ją zignoruje. Badania pokazują, że często sprawdzanie e-maila jest dla wielu pracowników w zasadzie automatem w mózgu.

Ludzie często obawiają się także, że jeśli nie będą sprawdzać e-maila nieustannie, wówczas przystopują działania innych współpracowników. To błędne myślenie.

Żaden e-mail nie wymaga natychmiastowej odpowiedzi - jeżeli ktoś oczekuje, że odpowiesz od razu, sięgnie po telefon. Tymczasem sprawdzanie elektronicznej poczty co 90 minut nikogo  nie zabije, a tobie pozwoli wykonać więcej ważnych zadań w ciągu dnia.

2. Bezmyślne tradycje

- To jest mój ostatni tydzień, kiedy mogę wysłać elektroniczne kartki świąteczne do partnerów biznesowych i klientów. Jak dotąd nie wysłałem jeszcze ani jednej i bardzo mnie to stresuje - mówi anonimowy internauata na zachodnim forum Harvard Business Review. To przykład, który pokazuje, że wiele osób stara się realizować pewne tradycje, podczas gdy te mogą nie przynosić żadnych rezultatów, a jedynie wywołują stres.

Jeżeli chcesz uzyskać lepsze relacje z klientem lub partnerem, to czy wysłanie kartki coś zmieni? Zwłaszcza że otrzyma on podobne kartki od kilkunastu lub kilkudziesięciu innych firm? Jeśli chcesz coś poprawić, musisz się bardziej przyłożyć - zrób coś znaczącego, co naprawdę wywoła różnicę. Dla przykładu umów się z nim na spotkanie i porozmawiaj na luzie o przyszłej współpracy.

Pamiętaj: jeśli jakaś tradycja nie daje efektów, nie musisz za każdym razem starać się jej podporządkowywać. Takie tradycje są bezmyślne i jedynie pochłaniają twój cenny czas.


Przyjemna praca



3. Czytanie irytujących rzeczy

Czytanie pewnych serwisów i gazet stało się dla ciebie rutyną i myślisz, że nadal powinieneś je czytać? Czujesz, że jeśli przestaniesz to przegapisz ważne informacje? Najczęściej tak nie jest.

Wiele stron internetowych i magazynów publikuje to samo, tylko pod innym tytułem. Często powtarzają się te same tematy, albo opracowywane są publikacje, które nie wnoszą nic nowego - dotyczą tego, co już znasz w mniejszym lub większym stopniu. W dobie internetu każdy może zostać "dziennikarzem".

Przeznacz jeden weekend na refleksję: przyjrzyj się mediom, które czytasz, zwracając uwagę na to czy oferowane przezeń publikacje faktycznie są o czymś świeżym i dowiadujesz się z nich czegoś ciekawego, albo dają ci przyjemność. Jeśli nie, naprawdę nic się nie stanie, jeżeli przestaniesz je czytać. Trzymaj się tylko tego, co niezbędne i najwyższej jakości. Na resztę szkoda czasu i/lub pieniędzy.

4. Praca, która nie jest tego warta

Dorie Clark to konsultant ds. strategii i pracowała z wieloma klientami, nawet z koncernem Google. Clark przytacza ciekawy przykład: "na początku mojej kariery byłam bardzo podekscytowana, kiedy udało mi się zdobyć pięcioletni kontrakt na ćwierć miliona dolarów. Było tak jednak do momentu, kiedy poznałam rzeczywistość: umowa była z pewnym urzędem, a to wiązało się z wypełnianiem niedorzecznych raportów i formularzy, zawiłościami administracyjnymi i wieloma innymi rzeczami, które zabierały radość czerpaną z pracy".

Od tamtej pory Clark nie współpracuje z klientami, którzy sprawiają wrażenie, że będą z nimi kłopoty. Jeżeli musisz się z kimś użerać, a możesz pozwolić sobie na to, aby to zmienić - zrób to niezwłocznie. Życie masz tylko jedno, nie zmarnuj kilku lub nawet kilkunastu lat na współpracę z toksycznymi klientami, albo na wypełnianiu niepotrzebnych raportów i innych papierków.

5. Robić rzeczy bardziej skomplikowanymi niż są w istocie

Niektóre osoby mają tendencję do rozmieniania się na drobne, analizowania każdych, najmniejszych szczegółów i robienia z teoretycznie prostych i niezbyt czasochłonnych zadań czegoś, co sprawia wrażenie, że będzie trzeba realizować przez tydzień lub dłużej.

Jeżeli ktoś narzuca lub proponuje realizowanie rzeczy dodatkowych do zadania, które według ciebie mogłoby się spokojnie bez nich obejść - przedstaw swoje argumenty. Nie ma sensu, abyś marnował czas i energię na wykonywanie czegoś, co nie przynosi żadnych efektów.

Wyeliminowanie tych pięciu działań sprawi, że odzyskasz wiele czasu, który będziesz mógł przeznaczyć na ważniejsze sprawy dla twojej kariery lub biznesu. Co powinieneś przestać robić? Jak zamierzasz wykorzystać dodatkowy czas?
 

Oceń newsa: 01

Komentarze czytelników

Aktualności według kategorii