Marka ATi zniknie z rynku - to już pewne

2010-08-03

Wraz z nadejściem następnej generacji kart graficznych Radeon HD 6000 marka ATI zostanie "uśmiercona". Jesteśmy już pewni, że jej miejsce zajmie skrót AMD (Advanced Micro Devices).
 

Od czasu przejęcia korporacji ATi przez koncern AMD, temat wycofania marki ATi co jakiś czas przewijał się w mediach i za każdym razem był dementowany przez firmę z Sunnyvale - mówiono, że marka ta pozostanie, lecz nigdy nie obiecywano, iż na zawsze. Kilka tygodni temu świat obiegły nieoficjalne jeszcze doniesienia jakoby przed świętami Bożego Narodzenia marka ATI miała ostatecznie zniknąć z rynku. Jak się okazało te informacje były prawdziwe i już niebawem będziemy świadkami "uśmiercenia marki" ATi.

 


Zamiana ta, chociaż jest czysto marketingowe posunięcie, budzi wielkie zainteresowanie i wywołuje skrajne emocje wiążące się z sentymentem, którym ATi przez wiele lat było obdarzane przez rzesze fanów. Ten trzyliterowy skrót "ATi" umieszczony na czerwonym tle towarzyszył firmie od samego początku. Dla przypomnienia, spółka rozpoczęła swoją działalność 25 lat temu, w 1985 roku, pod nazwą "Array Technologies Incorporated". Po kilku latach działalności ową nazwę zamieniono na skrót "ATI Technologies", a formalnie w 2006 roku po przejęciu ATI przez koncern AMD spółka zmieniła nazwę na "AMD Graphics Product Group". Mimo to nazwa marki "ATi" była w dalszym ciągu stosowana do oznaczania produktów.

 


Teraz, jak się okazuje, wraz z pojawieniem się na sklepowych półkach nowej generacji kart graficznych Radeon, marka ATI odejdzie do lamusa. Co prawda nazwy produktów takie jak Radeon czy FirePro w dalszym ciągu będą używane, jednak już pod banderą AMD. W kampanii reklamowej kart HD 6000 koncern AMD będzie już prezentował nowe loga bez specyficznego skrótu ATI - ich kolorystyka i design pozostanie jednak bez zmian.

Przyczyn ten decyzji należy upatrywać w kilku czynnikach. Jednym z nich jest chęć wzmocnienia pozycji koncernu na rynku komputerowym. Według zleconych przez koncern badań, marka AMD jest znacznie "silniejsza" i bardziej rozpoznawalna od marki ATI. Kolejnym czynnikiem były również kwestie finansowe - w końcu reklama i promowanie jednej marki będzie tańsze od utrzymywania dwóch, podobnie jak sprzedaż podzespołów komputerowych skonsolidowanych pod jedną marką. Również najbardziej liczna grupa klientów (czyli osoby niezorientowane na komputerowym rynku) unikną w ten sposób kolejnych kłopotów i wątpliwości podczas wyboru marki podzespołów, bowiem, jak dowodzą badania - spora grupa ludzi w ogóle nie wiedziała, że ATi jest częścią AMD.

 


Takie posunięcie może się też okazać przysłowiowym pstryczkiem w nos dla Intela, który od teraz będzie musiał znosić obecność na wielu urządzeniach przenośnych obok swojego logo również znaczka AMD. Niewątpliwie sentyment po marce ATi zostanie, ale o tym czy zmiana się przyjmie i czy nazwa AMD Radeon będzie już towarzyszyła wszystkim kartom koncernu z Sunnyvale zadecydują prędzej czy później konsumenci.
 


Źródło: PCinpact, TechConnect, TechPowerUP!, Guru3D, HotHardware

Oceń newsa: 00

Komentarze czytelników

Aktualności według kategorii