Informowanie o celu twojej witryny

2011-01-24

Witryna powinna już na pierwszy rzut oka dawać internaucie do zrozumienia, gdzie się znalazł, co na niej znajdzie i jakie daje mu możliwości. W tym artykule zajmiemy się informowaniem użytkowników o celu twojej witryny, opierając się na informacjach od eksperta Jakoba Nielsena.
 

 

  • Logo i nazwa firmy powinny być prezentowane w widocznym miejscu na stronie głównej. Elementy te nie muszą być wielkich rozmiarów, niemniej powinny łatwo rzucać się w oczy. Standardowo znajdują się w lewym górnym rogu i warto je umieszczać w tym miejscu. Internauci są przyzwyczajeni, że właśnie tam znajdą logo i nazwę firmy.
     
  • Wiersz podsumowujący. Na stronie głównej warto umieścić wiersz podsumowujący, który jest możliwie krótkim opisem tego, czym dana firma się zajmuje. Taki wiersz powinien być zwięzły i dosłownie w dwóch słowach trafiać w sedno. Dla przykładu, wiersz podsumowujący dla Techbyte.pl to "Biznes i Technologie".

    Ważne jest, aby wiersz podsumowujący był oczywisty. Jeśli np. zostanie napisany żargonem, użytkownicy mogą go nie zrozumieć, co w konsekwencji może podważyć ich zaufanie do danego serwisu. Pamiętaj też, że wierszem nie powinno być hasło reklamowe.

    Jeśli nazwa twojej firmy jasno daje do zrozumienia, czym się zajmuje (np. "Kwiaciarnia Róży"), wiersz podsumowujący nie jest niezbędny.
     
  • Na stronie głównej wyróżnij najważniejsze zadania, aby użytkownik wiedział od czego zacząć. Główne zadania trzeba w odpowiedni sposób wyeksponować, np. umieszczając obok nich grafikę czy stosując inny kolor. Nie należy też wyróżniać wszystkiego, bo wtedy tak naprawdę nic nie przyciągnie uwagi odwiedzających.

    Liczba zadań głównych powinna wynosić od 1 do 4. W zależności od tego, czym zajmuje się twoja firma, musisz zdecydować jakie zadania są najważniejsze dla użytkownika.
     
  • Strona główna powinna wyraźnie wyróżniać się od pozostałych stron serwisu. Najlepiej przygotować osobny projekt wizualny, który będzie się znacznie wyróżniał, natomiast będzie współgrał ze stylem i wyglądem reszty serwisu. Odróżnienie strony głównej i sygnalizowanie jej w systemie nawigacyjnym zapewnia, że użytkownicy od razu rozpoznają wejście do danego serwisu, niezależnie od miejsca z którego trafią na stronę główną.
     
Jakob Nielsen    
Firma: Nielsen Norman Group

Nielsen uważany jest za "króla usability" (wg Internet Magazines) czy też "guru usability" (New York Times). Jest współzałożycielem Nielsen Norman Group. Dowiedz się więcej.
 
 

Oceń newsa: 00

Komentarze czytelników

Aktualności według kategorii