Czego nie należy mówić pracownikom

2011-04-30

Oto 9 rzeczy, których jako dobry lider nigdy nie powinieneś powiedzieć pracownikom:

1. "Ja jestem szefem, więc oto, co będziemy robić"

Radzenie sobie z różnymi opiniami lub nawet otwartym sprzeciwem jest wyzwaniem dla każdego lidera i sprawia, że czujesz się niepewnie. Kiedy tak się dzieje, często kusi, aby zastosować się do starej zasady: rządzi ten, który ma najwyższe stanowisko. Nie dopuść do tego.

Wszyscy wiedzą, że ty jesteś szefem. Jeśli będziesz o tym przypominać, zniszczysz poczucie pracy zespołowej. Pamiętaj, że jeśli nie możesz wesprzeć swojej decyzji odpowiednimi danymi i logicznymi argumentami, ta decyzja najprawdopodobniej nie jest dobra. Nie mów "zrobimy tak i koniec, ja tu rządzę", tylko "zrobimy tak, ponieważ...".

Nie bój się również przyznać do błędu. Pracownicy będą szanować cię nawet bardziej, jeśli zobaczą, że potrafisz przyznać się do pomyłki.

2. "Mam dla ciebie świetne zadanie; wielką szansę"

Bardzo często to nieprawda i chcesz po prostu, aby dany pracownik zajął się zadaniem, którego nikt nie chce. Albo wziął na swoje barki jeszcze więcej pracy.

Jeśli powiesz, "Aniu, w przyszłym tygodniu przydzielam cię do pracy nad nowym projektem z naszym najlepszym klientem", od razu wiadomo, że to świetna okazja. A kiedy powiesz "Aniu, mam dla ciebie świetne zadanie, w przyszłym tygodniu przydzielam cię do uporządkowania spraw w naszym magazynie", szybko zda sobie sprawę, że będzie musiała zająć się czymś, czego na pewno nie można nazwać "świetnym".

Żadne świetne zadanie nie wymaga odpowiedniego anonsowania i zachęcania. Nie sprzedawaj.

3. "To był długi dzień. Do zobaczenia chłopaki. Już czas, abym dziś się stąd ewakuował"

Żaden pracownik nie chce utożsamiać się z twoim "bólem". Z twojego punktu widzenia prowadzenie firmy może być stresujące, wyczerpujące i przytłaczające. Z punktu widzenia pracownika to ty ustalasz zasady, więc jeśli czujesz się wyczerpany i zmęczony, prawdopodobnie - delikatnie mówiąc - coś z tobą nie tak.

Nie oczekuj od pracowników empatii. Zamiast narzekać na to, jak ci ciężko, mów o tym, jakim wyzwaniem dla całego zespołu był dany dzień pracy i jak dobrze sobie z tym poradziliście, albo jak naprawdę jesteś wdzięczny swoim pracownikom za pomoc.

4. "Hej, to świetny pomysł... a jeśli jeszcze zrobimy to w taki sposób..."

Ludzie sukcesu często chcą wnieść jakąś wartość, cząstkę siebie, do każdego pomysłu. Nawet jeśli wiesz, że możesz poprawić pomysł pracownika i zaproponować konkretną drogę do realizacji, nie rób tego, bo zabijesz jego entuzjazm.

Zamiast wtrącać swoje trzy grosze, powiedz: "Hej, to świetny pomysł". Następnie zadawaj pytania, takie jak: jak na to wpadłeś?; czy mógłbyś to jakoś uargumentować i uzasadnić?; jak twoim zdaniem powinniśmy zrealizować ten pomysł?

W rezultacie pracownik zauważy, że on także ma wpływ na rozwój firmy i dołoży swoją cegiełkę. Jeśli będzie miał problemy z uargumentowaniem, że jego pomysł jest dobry, natomiast ty wiesz, że jest dobry, możesz go również delikatnie naprowadzić na właściwy tor.

Pamiętaj: najlepsze pomysły to, z punktu widzenia pracownika, nie twoje pomysły. Zadbaj o to, aby pomysły pracowników pozostawały ich pomysłami i każdy na tym skorzysta.

5. "Jasne, chętnie porozmawiam z twoim bratem o pracy w naszej firmie"

Im mniejsza firma, tym mniej możesz sobie pozwolić na jakiekolwiek problemy interpersonalne, zwłaszcza te stworzone przez różnego rodzaju "sojusze". Oczywiście są wyjątki od reguły, ale zawsze dobrze się zastanów, czy warto zatrudnić członka rodziny od danego pracownika. Krew zawsze łączy bardziej niż biznes.

6. "Nie"

W praktyce można mówić "nie", ale tylko gdy występuje w całym zdaniu, w którym zawierasz odpowiednie wyjaśnienie. Oto odpowiednie przykłady: "Niestety myślę, że nie możemy tego zrobić, ponieważ...", albo "Bardzo chętnie, ale na razie nie możemy tego wprowadzić, bo...", czy też "To wygląda na świetny pomysł, ale najpierw musimy zrobić kilka innych rzeczy, takich jak...". Wyjaśniaj, wyjaśniaj, wyjaśniaj. To jedna z elementarnych rzeczy, które wpisują się w stanowisko lidera.

7. "Nie mogę się doczekać, aż wyjadę na Bali w przyszłym tygodniu"

Nie zakładaj, że pracownicy będą zainspirowani i pełni nadziei, że kiedyś również będą mogli pozwolić sobie na taką podróż i to zachęci ich do efektywnej pracy. Nie będą. Zostaw swoje Porshe w garażu.

Tylko kilka procent ludzi mogłoby w takim wypadku poczuć inspirację, reszta pomyśli raczej coś w stylu "aha, taki nasz szef bogaty, a to wszystko kosztem niskich zarobków jego pracowników".

Nie pokazuj pracownikom, jaki z ciebie człowiek sukcesu, nawet jeśli jesteś uczciwy i wiesz, że na wszystko zapracowałeś.

8. "My"

Używaj "my" tylko gdy pasuje, natomiast nigdy nie używaj "my królewskiego". Pracownicy zdają sobie sprawę, że w zespole nie ma "ja", ale wiedzą też doskonale, kiedy faktycznie można powiedzieć "my".

Podobnie jak niezwykle oczywista jest dla pracowników twoja przechadzka po firmie, kiedy podchodzisz do ich biurek i pokazujesz, jak niby ci na wszystkim zależy, równie oczywiste jest, gdy dodajesz do czyichś zasług "my", kiedy jest tylko "ja" (pracownik). Unikaj więc wszelkich "nasze", "powinniśmy", "zróbmy", itd.

Zbuduj prawdziwą pracę zespołową i wówczas "my" przyjdzie naturalnie. Działania zespołowe mówią więcej niż teoretyczne "podpinanie się", które ma uświadamiać, że pracujecie wspólnie, kiedy w praktyce tak nie jest.

9. "Wiem o tym"

Unikaj mówienia "wiem o tym", czy "wiedziałem o tym już dawno temu", albo "mówiłem o tym pół roku temu", kiedy jeden z pracowników zaproponuje pomysł, o którym już wiedziałeś wcześniej, ale nie zdążyłeś go jeszcze wprowadzić. Nie bagatelizuj ich wkłady w rozwój firmy, sprawiając, że poczują się jakby byli ciągle chowani za kulisami przedsiębiorstwa.

Jeśli pomysł pracownika nie jest dla ciebie nowością i wiedziałeś o tym od dawna, pamiętaj że niekoniecznie on musi o tym wiedzieć. Jeżeli danego pomysłu jeszcze nie wprowadziłeś, możesz sprawić, że będzie to pomysł twojego pracownika. Nie powinno mieć dla ciebie znaczenia, kto jest autorem pomysły - ważniejsza powinna być jego realizacja i to, że firma zaoferuje dane rozwiązanie.

Wiemy, że jest jeszcze więcej takich zasad. Zapraszamy do dzielenia się informacjami, które są na waszych listach "tego się nie mówi".
 

Oceń newsa: 00

Komentarze czytelników

Aktualności według kategorii