Pięć irytujących nawyków ludzi sukcesu

2011-05-09

Jak pisze Wall Street Journal, Marshall Goldsmith to "czołowa postać wśród najlepszych nauczycieli kadry menedżerskiej". Spędził on 50 dni z Peterem Druckerem, który z kolei postrzegany jako najlepszy autorytet w dziedzinie zarządzania. Oboje stwierdzili, że każdy trener spędza dużo czasu na nauczaniu, co robić, natomiast za mało poświęca go na naukę tego, czego robić nie należy.

Tak więc, czego nie powinieneś robić? Oto najczęściej występujące nawyki, które powiązane są z ludźmi sukcesu i które irytują innych. Sprawdź, czy występują także u ciebie i postaraj się wprowadzić odpowiednie poprawki. Naprawdę warto.

1. Musisz wygrywać za każdym razem

Jeśli to coś ważnego, chcesz wygrać. Jeśli to coś kluczowego, chcesz wygrać. A jeśli to coś trywialnego? Również, rzecz jasna, musisz wygrać! Dla przykładu, po powrocie z pracy słyszysz od żony, że miała ciężki dzień. Co ty na to? Musisz wygrać, pokazać że jesteś "lepszy", mówiąc: "Miałaś ciężki dzień? Czy masz jakiekolwiek pojęcie, jak ciężki jest mój dzień w pracy!?".

Ludzie sukcesu często rywalizują do tego stopnia, że muszą udowadniać nawet swoim bliskim, że są bardziej zapracowani, robią więcej, bardziej, i lepiej.


2. Zawsze próbujesz dodać coś od siebie

Oto dobry przykład: masz bardzo dobrego, kreatywnego pracownika, który przychodzi do ciebie z pewnym pomysłem. Myślisz, że to znakomity pomysł. Jednak zamiast powiedzieć "Świetny pomysł", mówisz: "To dobry pomysł. Warto dodać do tego jeszcze...". W ten sposób pomysł twojego pracownika może zwiększyć swoją wartość o 5 proc., ale co z jego zaangażowaniem? Cóż, to spada o jakieś 50 proc., ponieważ to już nie jego pomysł - teraz jest twój.

Dla mądrych ludzi sukcesu często niesamowicie trudno jest nie wtrącać swoich trzech groszy. Owszem, możesz ulepszać czyjeś pomysły, ale przy okazji zabijasz entuzjazm tych osób. I przy okazji, jeśli jesteś ze sobą szczery, wiesz, że w takich chwilach nie próbujesz być pomocny. Starasz się po prostu udowodnić światu, jaki jesteś mądry.


3. Dodawanie nieprzyjemnych komentarzy (nawet publicznie)

Nie możesz używać ciętych, sarkastycznych uwag, które celowo lub nieświadomie codziennie wypowiadasz w celu poniżania ludzi, zwłaszcza gdy wypowiadasz je publicznie - przy wszystkich współpracownikach. Nie możesz nikomu wyrządzać takich krzywd - zawsze należy być kulturalnym i wykazywać się dobrym wyczuciem smaku.

Zanim zaczniesz mówić, zadaj sobie następujące pytania:

1. Czy ten komentarz przyniesie jakieś korzyści naszym klientom?
2. Czy ten komentarz przyniesie korzyści naszej firmie?
3. Czy ten komentarz pomoże osobie, z którą rozmawiam?
4. Czy ten komentarz pomoże osobie, której dotyczy?

Jeśli odpowiedź na którekolwiek z pytań brzmi "nie", to nie trzeba mieć doktoratu, żeby wiedzieć, co zrobić. Trzymaj język za zębami.


4. Niewyrażanie właściwego uznania

Pozbawiając ludzi pochwał, nie pozwalasz im zamknąć danego etapu. Powinieneś zawsze podsumować dany etap i ew. przekazać swoje uznanie za wykonaną pracę.

Jeżeli nie będziesz wyrażał uznania, ludzie często tracą chęć do pracy. Pamiętaj, że twoi pracownicy oczekują jakiegoś "podsumowania" danego etapu z twojej strony.
 


5. Nieokazywanie wdzięczności

Z jakichś powodów wiele osób jest skąpych i ostrożnych w okazywaniu wdzięczności. Zupełnie jakby było to rzadkie wino, serwowane tylko na specjalne okazje. Wdzięczność nie jest limitowana, ani droga. Występuje w takiej obfitości, jak powietrze. Wciągasz je wraz z powietrzem, ale zapominasz wydychać.

To ważne, aby okazywać wdzięczność ludziom, którzy na nią zasługują.

Oceń newsa: 00

Komentarze czytelników

Aktualności według kategorii